Blogg

Under januari månad hade vi fokus på skapande i vår utbildning. Vi har provat skapa med olika material och på olika sätt. Vi har bland annat återbrukat det material som annars hamnar i återvinningen, jobbat med is på olika sätt, färg, konstruktion, papier mache både enskilt och i grupp.

Vi jobbar med barnkonventionen där barnen lär sig om barns rätt. Som avslutning har vi en ljusmanifestation tillsammans med föräldrarna där vi tänder ljuslyktor som barnen tillverkat.

nov. 13

Motorik

På vår gård hittar vi på olika aktiviteter, här har vi gjort en hinderbana

Vi jobbar med minoriteterna Samer, Judar, Romer, Sverigefinnar, Tornedalingar. Barnen lär sig om de olika kulturerna. Vi provar på olika maträtter, läser sagor, ser film, leker och pysslar.

sep. 13

Hajk vt-23

På Tussilago brukar vi åka på Hajk med de barn som börjar förskoleklass. I år åkte vi till Ragvaldsträsk där vi övernattade, badade och åt god mat. En härlig avslutning på barnens Tussilagotid.

aug. 31

Hajk 2022

Varje vår åker vi på hajk med de barnen som ska börja i förskoleklass. Två dagar av lek, bus, samarbete, äventyr och utmaningar. Några tårar och en hel del kramar. Liten blir stor och ska lämna vårt Tussilago bo.

Efter att ha tränat på att åka skidor i några veckor avslutade vi med Tussilagoloppet. Det var strålande sol och när alla kom i mål fick de blåbärssoppa och kex samt diplom och medalj

apr. 06

Utflykt

Förra veckan fick vi veta att några i byn har fått lamm. Det ville vi såklart inte missa, så vi packade med oss barnen som var här och tog en promenad för att kolla på båda får, lamm och kaniner.

Årets skidskola avslutades med det årliga Tussilagoloppet. Solen och plusgraderna hade gjort att spåret var försvunnet, men det gjorde ingenting för våra duktiga skidåkare som lätt tog sig fram utan skidspår. (Med hjälp av hejarop från kompisarna som inte deltagit i skidskolan).