Utflykt till spånhyveln

12.06.2020

Vi har under detta läsår haft verksamhetsplanering med de barn som är 3-5 år. Vad är då en verksamhetsplanering?
Jo, vi har satt oss tillsammans med barnen och frågat vad de tycker är roligt här på förskolan, och om de själva skulle få planera något, vad skulle det vara? Såklart inom rimliga gränser. Vi kollar då över möjligheterna och när det skulle passa bäst in i tiden, och innan de genomför sin planering så får de också rita upp den, hur de vill att det ska vara. När verksamhetsplaneringen är genomförd så sätter vi oss tillsammans med barnet och går igenom deras stund, blev det som du hade tänkt dig?
-
Nu var det ett av barnen som ville åka på utflykt till spånhyveln tillsammans med alla fröknar och barn, så vi planerade in vår utflykt och det passade superbra att göra detta när vi hade en förälder med oss och sen att det dessutom var fint väder gjorde ju inte saken värre.

Vi packade det som behövdes för att vara ute, sedan gick vi till spånhyveln, som ligger ca 800 meter från förskolan, när vi var framme så fick barnen leka fritt en stund innan det var dags att göra en av aktiviteterna som barnet valt att vi skulle göra, nämligen basket.
Efter basketturneringen gick de äldre barnen iväg till trollgrottan och de yngre barnen stannade kvar och hade sångsamling, samt härmade de olika djurens läten.

Till lunch åt vi uppstekt pannkaka/korv och efter lunch var det dags att vila, för samtliga. Vi hade tagit med oss tält och madrasser som barnen kunde sova i, och vagnar till de allra minsta.
Vi har även haft 5 stycken kompisar hos oss i några veckor, där barnen nyfiket har följt utvecklingen från larver till fjärilar, och vad passade bättre än att låta de följa med på utflykten för att bli utsläppt i det fria?

Vi hade en otroligt trevlig dag utomhus och vi är glada att vi har sån fantastisk utemiljö såpass nära oss, även om vi har en otroligt fin utegård så är det viktigt att röra sig utanför den också.